فروش قناری

تعدادی قناری بلند بفروش میرسد

یداللهی09369998232 26/09/1396

نگاهی اجمالی به نگهداری وپرورش قناری

نگاهی اجمالی به نگهداری وپرورش قناری

قناری را همه می شناسیم.پرنده ای که شهرت آن به آواز دلنشین وموزون آن است.البته زیبایی رنگهای این پرنده را نیز نباید فراموش کرد.رنگهای سبز(سوخته و چمنی)،دارچینی،سرخ،زرد، طلائی، سفید، طوسی و آهویی ازجمله این رنگ های این پرنده اند.اما قناری هایی با مخلوطی از این رنگها نیز هستند که به آنها ابلق گفته می شوند.اغلب قناری های ابلق با اختلات نژاد ها به وجود آمده اند.من از همین آغاز بحث از شما خواهشمندم که در نگهداری و تکثیر این پرنده نژاد آن را مورد توجه قرار دهید و به ساده ترین صورت می شود گفت که پرنده هایی را تهیه کنید که رنگ و فرم بدنی یکسانی داشته باشد(طوری که خواهر و برادر یا برادر و مادرو بالعکس نیز نباشند).متاسفانه به این موضوع در ایران توجهی نشده و حالا دغدغه ما و بسیاری از عشقباز ها اصلاح نژاد و باز گردانی درست این پرنده است.در اغلب کشور ها پرورش این پرنده رواج دارد و به آن بهای زیادی می دهند.اما در تاریخچه ی این پرنده کشف و شناخت اولیه ی آن را به اسپانیایی ها نسبت داده اند.انواع گوناگونی از این پرنده موجودند که مهمترین آنها عبارتند از:جیور،یورک( یا یورکشار)،فری و انواع معمولی آن که به نام رسمی مشهور اند.
نگهداری از این پرنده کار پیجیده ای نیست و بر خلاف تصور عام شما می توانید با نگهداری مطلوب ازآن در خانه از وجودش لذت برده و برای پرنده هم زندگی خوبی فراهم کنید.

خرید قناری

قناری ها همانطور که گفتم انواع گوناگونی دارند اما برای مبتدی ها قناری رسمی مناسب ترین است و از لحاظ استقامت بدنی هم نسبتاً مناسب است .در ضمن گونه های دیگر قناری کمی گرانتر هستند و شما در صورت عدم نگهداری صحیح از آنها و نگرفتن نتیجه ی مطلوب ازشون دلزده می شید.پس مبتدی ها قناری رسمی را تهیه کنند تا خصوصیات و رفتار این پرنده بیشتر دستشون بیاد و از قناری ها نتیجه ی بهتری کسب کنند.این را هم بگم که در این پرنده هم مانند اغلب پرندگان آواز خوان فقط گونه ی نرقادر به خوندنه و قیمتش هم از ماده تا حدود زیادی گرانتره.و شما از ماده ها فقط در زمان جوجه کشی می تونید کار بکشید.در اینجا باز هم روی مورد تهیه پرنده از یک نژاد(یک رنگ با یک فرم بدنی) که در پست قبلی هم اشاره شد تاکید می کنم.در ضمن این را هم باید بگم که جوجه کشی از قناری را معمولا موقعی که قناری ها آماده اند و در فصل آن انجام میدهند اما در کل از خصوصیات قناری خوب باید به صاف و یکدست بودن پر ها همراه با درخشنده بودن رنگشان.هیکل خوب و روی فرم پرنده.نشاط و تحرک بالا(پرنده در گوشه ی قفس پف کرده نباشد) .روشنی و جلای چشمان و در نرهای مست و آماده برای جفت گیری:بیقراری و خواندن با صدای بلند و رسا و برای ماده ها سوت کوتاه کشیدن و گرفتن پر و کاغذ به دهان و جمع کردن آنها در گوشه ای از قفس اشاره کرد.

 نگهداری

قفس:شما می تونید قفس های معمولی با اندازه ی 55 یا50 سانتیمتر که در بازار هست را تهیه کنید. اما بهتره برای نگهداری جوجه ها(تا زمان بلوغ که برای قناری های رسمی5تا6 ماهگیست) ودر زمان پرریزان که باید قناری های نر و ماده را گروهی و جدا از هم نگهداری کنید قفس های بزرگ۱۱۰ سانتیمتری را تهیه کنید.وسایل قفس:شما می تونید در قفس 2تا میله ی پلاستیکی به صورت بالا و پایین در دو جای قفس با فاصله از هم بگذارید طوری که یکی از میله ها تقریباً نزدیک جادونی باشه و یکی دیگه بغل آبخوری.وان حمام قناری هم باید بخرید.ظروف متفرقه ی غذا را هم تهیه کنید. 

اصول نگهداری
1-تغذیه: ابتدا خدمتتون عرض کنم که غذای اصلی این پرنده تخم کتان است که نیاز عمده ی قناری را تامین می کند اما نه همه ی نیاز هایش.دانه های دیگر نیز مانند:خرفه،تخم کاهو،ارزن،شاهدانه،تخم شلغم،ترب و بلغور جو نیز در بهله های زمانی متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند چون هر دانه خواصیت خواص خود را دارد مثلاً تخم کاهو و خرفه خنک و در مقابل دانه هایی مثل ارزن و ..طبع گرم دارند.میزان دانه های مختلف از زمان پرریزان(در تابستان) تا پایان دوران جوجه کشی متفاوت است.دان نرم نیز که مخلوطی از شیر خشک،آرد سوخاری،تخم مرغ وسبوس است در زمان جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرند.در ضمن دادن میوه و سبزیجات تازه را به قناری ها در تمام فصول سال را فراموش نکنید که در جیره ی غذایی پرنده نقش به سزایی دارند.تغذیه با گشنیز ،هویج(این مورد در زیبایی رنگ هم تاثیر به سزایی دارد مخصوصا در قناری های سرخ و دارچینی)،ترب،کاهو،جعفری،و...دادن صدف و ماسه نرم هم جیره ی غذایی را کاملتر کرده و نیز به خرد شدن غذا در سنگدان و هضم آنها نیز کمک می کند.از زمان تولک رفتن تا جوجه کشی کم کم جیره ی تخم کتان کمتر و دانه های کمکی افزایش می یابند طوری که در زمان جوجه کشی دانه های کمکی به بیشترین حد خود می رسند.

  2-مکان نگهداری:.قناری ها نباید در معرض مستقیم باد باشند اما در عین حال باید هوای مکان قناری تهویه شود مکان آرام برای قناری ها نیز باید مورد توجه باشد و در بعضی مواقع موسیقی آرامی برای آنان گذاشت.در مورد دمای آن نیز باید توجه داشته باشید که دما را در تیر ماه (اوایل پر ریزان)دما را تا 30 درجه نگهدارید اما پس از گذشت حدود 30 تا 40 روز و در اوایل مرداد شما پرنده هایتان را با گرمای طبیعی محیط نگهداری کنیدو رفته رفته اقدام به کاهش دما نمایید.در مهر ماه هم دما را در 20 درجه کنترل کنید ولی وقتی که به زمان جوجه کشی نزدیک می شویم و نوردهی را افزایش می دهیم باید دما افزایش یافته و در فصل جوجه کشی در 23 درجه حفظ شود.

  3-نور دهی:نور دهی نقش مهمی برای قناری ها ایفا می کند.شما باید توجه داشته باشید که بیشترین طول روز در تیر ماه است که حدود 15 ساعته و در زمستان به کمترین حد خود و حدود 10 ساعت می رسد.برای همین از تیر تااواسط آبان باید اقدام به کاهش نوردهی شود و از اوایل دی باید دوباره اقدام به افزایش نور دهی شود. به این نکته توجه داشته باشید که مانند شرایط طبیعی افزایش یا کاهش مدت نور دهی باید تدریجی باشد. 

4- نظافت و بهداشت:اهمیت این موضوع اجتناب ناپذیر است چون قناری پرنده ای بسیار حساس است.در ضمن حشراتی مثل رشک یا شپشک بین انسان و پرنده مشترکند.شما باید هفته ای یک بار کف قفس را تمیز کنید و هر ماه یکبار همراه با نظافت قفس میله های قفس و نشیمن های پرنده را برداشته و درز های آن را خوب بشویید چون این درز ها منبع تجمع میکروب هااند و قفس را نیز ضد عفونی کنید.در ضمن قناری ها به استحمام در هفته یکبارنیاز دارند.این کار به جلوگیری از آلوده شدن پرنده به انگل ها و حشرات کمک شایانی می کند.شما برای این کار می توانید وان های خصوص حمام قناری را تهیه کرده و آن را تا حد مشخصش آب کرده قفس را طوری در نور آفتاب قرار دهید که نیمی از آن در آفتاب باشد و نیمی دیگر در سایه.تا قناری ها به شنا و استحمام مشغول شوند.

نکاتی در مورد تولید مثل

نکاتی در مورد تولید مثل

اول: اینکه برای لونه قناری از پنبه دانه یا کلک قالی استفاده شود.

دوم: زمانی که قناری رو جفت می کنید لونه رو سه الی یک هفته بعد برای قناری ها بزارید.

سوم: اگر قناری سری اولش بدون نطفه بود برای گذاشتن لونه برای بار دوم کمی حوصله به خرج دهید چون قناری باید ۱۴ روز کرچ خود را بگذراندو از روی مستی داخل لونه نخوابد.

عوامل موثر در عدم باروري تخم ها :

اصطلاح عدم باروري به حالتي گفته ميشود كه تخم گذاشته شده فاقد جنين رشد كرده باشد . اين حالت ميتواند در اثر عوامل مختلفي بروز كند كه عمده آنها عبارتند از :
1- جوان بودن والدين قناري جوان تر از يكسال معمولا قدرت كافي براي باروري ندارد .
2- پيري والدين قناري داراي سن هفت سال يا بيشتر براي جوجه كشي نا مناسب ميباشد .
3- محيط نامناسب شامل درجه حرارت خيلي بالا يا پايين وقفس نامناسب .
4- بهداشت نامناسب شامل بهداشت قفس ولانه تخم گذاري .
5- كيفيت نامناسب آب مثل كلر زياد .
6- اختلال فيزيكي نژادي در آميزش قناري .
7- همخواني بين دوجفت (رابطه خويشاوندي نزديك ) .
8- نگهداري وجابجايي ناصحيح تخم ها .
9- عدم توجه مناسب به جفت انتخاب شده بعلت توجه يكي از جفتها به پرنده ديگر .
10- مصرف برخي داروها وآنتي بيوتيكها .
11- بيماري عفوني واختلالات دستگاه تناسلي .
12- ناراحتي اندام حركتي مانند بال يا پاها .
13- چاق بودن بيش از حد پرنده .
14- آلودگي انگلي وضعف ناشي از آن .
15- انواع استرس مانند ترسيدن تراكم بالا تهويه نامناسب وهواي آلوده و گرماي زياد

تغذیه هنگام پرورش جوجه قناری

تغذیه هنگام پرورش جوجه قناری
ادامه نوشته

نکاتی مهم در آماده کردن وجفت زدن قناری

نکاتی مهم در آماده کردن وجفت زدن قناری
ادامه نوشته

نحوه تکثیر و تولید مثل قناری

نحوه تکثیر و تولید مثل قناری

ادامه نوشته

ورم روده قناری


ورم روده قناری
ادامه نوشته

دمای محيط قناری

دمای محيط قناری
ادامه نوشته

بهداشت قناری

بهداشت قناری

ادامه نوشته

حلقه گذاري قناري

حلقه گذاري پرندگان گامي مطمئن و موثر در مسير اصلاح نژاد

ادامه نوشته

کوتاه کردن ناخن قناری

کوتاه کردن ناخن قناری :

ادامه نوشته

استحمام قناری

استحمام قناری (آبتنی قناری) :
ادامه نوشته

قناري سالم

قناری سالم
ادامه نوشته

محل نگهداری قناری

محل نگهداری قناری

ادامه نوشته

بیماری درد چشم

    بیماری درد چشم
ادامه نوشته

انواع نژاد قناري

انواع نژاد قناري

ادامه نوشته

تغذيه قناري

  تغذيه

 

ادامه نوشته

رويه تنظيم نوردر محيط پرورش قناری

رويه تنظيم نوردر محيط پرورش قناری :
ادامه نوشته

تغذیه و نگهداری جوجه قناری

ساعات اولیه تولد جوجه هاي قناري بخصوص سه روز اول از دقايق حياتي محسوب مي شوند.
چون جوجه ها معمولا در روز چهاردهم از تخم در مي آيند ، عصر روز سيزدهم با كمي غذاي تخم مرغي يا همطراز آن قناری ماده تغذیه شود تا برای غذا دادن به جوجه ها آمادگی لازم را داشته باشد .در سه روز اول مصرف غذای نرم ( تخم مرغی ) کمتر میباشد و برای نژادهای سنگین در حد یک قاشق مرباخوری برای هر جوجه قناری کفایت دارد . و پس از گذشت سه روز مصرف غذای نرم برای هرجوجه قناری از نژاد سنگین در حد یک جای تخم مرغی خواهد بود . برای نزاد های سبک مصرف غذای نرم قدری کمتر از این خواهد بود .
چنانچه مشاهده شد كه ماده قناري در تغذيه جوجه ها كوتاهي مي كند بايد او را بوسیله تغذیه با برگ نازک کاهو و همچنین ایجاد فرصت برای آبتنی تحريك و تشويق نمود.
دانه اصلی قناری شامل تخم کتان و ارزن و تخم شلغم بهمراه هفت تخم در طول دوران رشد جوجه ها در اختیار قرار گیرد .
از روز سوم ميتوان به جيره غذايي قناري شاهدانه خرد شده اضافه كرد اما قبل از آنكه جوجه ها لانه را ترك كنند و ماده قناري شروع به ساختن لانه ي جديد نمايد ، بايد قطع شود.شاهدانه پوست شكسته يكي از غذاهاي مورد علاقه قناريها است. شاهدانه بر رشد بدني و چاقي جوجه ها موثر است. البته بايد از مرغوب بودن دانه ها اطمينان حاصل كرد.
غذاي تخم مرغي بايد تازه به تازه به قناري داده شود. بهتر است روزي سه مرتبه عوض شود تا از توليد باسيل كنه قناري در غذاي تخم مرغي و ظرف آن جلوگيري شود.
برای تغذیه جوجه ها و همچنین قناری تکه های سیب و همچنین هویج رنده شده غذای مکمل مناسبی میباشد .
موقعي كه جوجه قناريها تازه از تخم درآمده اند همواره بايد به آنها توجه داشت. بسيار اتفاق مي افتد كه جوجه اي از لانه به كف قفس مي افتد . در اين مواقع بايد سريعا آن را در ميان دستان خود قرار داده و با نفس گرم به آن بدميد تا بدنش گرم شده و سپس آن را در لانه قرار دهيد.
در صورت مردن جوجه در لانه قبل از فاسد شدن ،‌ آن را از لانه خارج سازيد.
وقتي كه پر و شاهپر جوجه ها نمايان مي شود ممكن است قناري ماده پرهاي جوجه ها را بكند. اين عمل به واسطه دو عامل اتفاق مي افتد يكي بيماري و ديگري تهيه لانه جديد براي تخم گذاري مجدد مي باشد.
بيماري قناري در اين موقع بيشتر به خاطر پيدايش كنه قناري مي باشد و براي رفع آن بايد از داروي مخصوص استفاده شده و قناري و جوجه هاي آن را به قفس تميز ديگري منتقل نمود. چنانچه علت پركندن ماده قناري براي ساختن لانه ي جديد باشد در اينجا دو وضع پيش مي آيد. در صورتي كه جوجه ها به حد كفايت رشد كرده باشند و بتوان آنها را از ماده قناري جدا نمود بايد آنها را به يك قفس ديگر منتقل نمود. اگر جوجه ها به حد كفايت بزرگ نشده اند در اين صورت بايد براي آنها لانه تازه درست كرد و در لانه نيز پنبه و يا چيزهايي مشابه قرار داد تا قناري ماده را سرگرم كرده و از كندن پرها باز دارد. در اين هنگام در صورتي كه قناري نر از قناري ماده جدا مي باشد بايد آن را به قفس بازگرداند.
به جوجه هاي جدا شده از مادر ، بايد تا پایان هفته ششم غذاي نرم تخم مرغي یا همطراز آن داده شود. تازه بودن غذا بسيار مهم است.
در صورتیکه قناری ماده تا قبل از رشد کامل جوجه ها تخم گذاری نماید می توانید جوجه ها را بهمراه قناری نر در قفس مجزا و در نزدیکی قفس قناری ماده نگهداری نمایید . تا مدت ده روز بعد از تولد جوجه های سری دوم نیاز به حضور قناری نر در کنار قناری ماده برای پرورش جوجه های سری دوم وجود ندارد .بدیهی است جوجه های سری اول در این مدت به حد کامل رشد رسیده اند و بصورت مستقل با دانه اصلی - دانه های کوبیده یا آسیاب شده - غذای تخم مرغی یا همطراز آن و مخلوط هفت تخم تغذیه خواهند نمود . جدا نمودن قناری نر و ماده در این دوران موجب میشود که قناری نر با آوازخوانی جوجه ها را تحت تعلیم آواز قرار دهد .
یادآوری میگردد با توجه به اینکه در دوران پرورش جوجه ها مجدد قناری ماده تخم گذاری می نماید لذا وجود کف دریا در قفس الزامی است .
تغذیه قناری ماده جداشده از قناری نر و جوجه ها که مشغول نگهداری تخم های جدید میباشد صرفا دانه اصلی و عمدتا تخم کتان میباشد . بدیهی است در طول هفته یک نوبت و به میزان یک قاشق چایخوری غذای نرم تخم مرغی یا همطراز آن فاقد ایراد است البته می توانید به جای استفاده از غذای تخم مرغی از مقدار بسیار کم سیب یا هویج رنده شده استفاده نمایید . با توجه به اینکه مدت زمان پرورش جوجه های سری اول یا دوم و شاید هم سری سوم طولانی میباشد و در این دوران غذای تخم مرغی یا همطراز آن همواره در دسترس میباشد لذا دوران تخم گذاری مجدد فرصت مناسبی برای تغییر جیره غذایی قناری ماده خواهد بود . در این خصوص به وضعیت قناری نر نیز در صورتیکه تعداد دفعات جوجه کشی افزایش یابد توجه خاص مبذول دارید .چنانچه امکان دارد برای مدت دو یا سه روز قبل از اینکه قناری ماده و جوجه های سری دوم ( و شاید سری سوم ) را به قفس قناری نر بازگردانید جوجه های سری قبل را از قناری نر جدا نمایید و جیره غذایی قناری نر را در فرصت بدست آمده صرفا دانه اصلی ( عمدتا تخم کتان ) تعیین نمایید .
هواي تازه ، ورزش و نور آفتاب از عوامل مهم براي تقويت ورشد جوجه قناريها مي باشند. در دوران تولک قراردادن جوجه های قناری در قفس بزرگ ( جوجه پران ) نتایج مطلوبی دارد .
دوران تولک قناري هاي جوان و سالم بين 8 تا 12 هفتگي آنها آغاز مي شود. دوران تولک جوجه های قوی زودتر خاتمه خواهد یافت .
در دوران تولک جوجه قناری لازم است نسبت به تغذیه جوجه ها توجه ویژه مبذول دارید و آنها را با غذای مقوی تغذیه نمایید .
تا قبل از خاتمه دوران تولک جوجه قناری مصرف سبزیجات توصیه نمیگردد.
لازم است تا هنگامي كه جوجه ها بتوانند مستقلا و بدون كمك والدين تغذيه نمايند . روشنایی محل نگهداری بیشتر از حد عادی باشد ( تا ساعت 11 شب ) . در این صورت احتمال اینکه با تغذیه مناسب جوجه ها از پدر ومادر خود درشت تر شوند وجود دارد .
تعویض لانه که آلوده به فضله جوجه ها شده است موجب بهبود وضعت بهداشتی خواهد شد لذا در طول دوران رشد جوجه ها یک یا دو بار اقدام به تعویض لانه نمایید . 
حتی الامکان برای جوجه کشی از قفس های بزرگ استفاده نمایید .
رعایت نظافت و اصول بهداشتی بخصوص نطافت قفس جوجه کشی در طول دوران جوجه کشی باعث پیشگیری از بیماریها خواهد بود .

توليد مثل (آماده شدن نر و ماده)

برای جفت کردن وتکثیر ، قناری نر و ماده باید آماده باشند که از حالت های زیر مشخص میشود.

قناری نر: خواندن محکم و پرحرارت – جست و خیز زیاد – بر روی تیرک تند بال زدن – براقی چشم – چسبیدن به قفس و خواندن محکم و بیرون زدن مقعد .

 قناری ماده: جیکهای ممتد ـ بر روی تیرک تند بال زدن ـ اگه کف قفس روزنامه هست پاره کردن و لول کردن روزنامه و بلاخره برآمده شدن مقعد.

تشخيص قناري نر از ماده

برای تشخیص قناری نر از ماده اونها را مطابق شکل زیر در دست بگیرید :

 اگه دم قناری به سمت بالا متمایل شد ماده و اگر به سمت پایین قرار گرفت نر هست .

تغذيه 12 ماه قناري

 تغذيه 12 ماه قناري

ادامه نوشته

تولك قناري

۱- قناری بصورت نر و ماده مجزا از هم در قفس تولک ( قفس جوجه پران ) قرار داده شود .البته ضروری است توجه فرمایید در قفس تولک تعداد کم قناری نگهداری شود تا فضای کافی در اختیار پرنده قرار گیرد .
۲- دمای محيط بين ۳۰ تا ۳۷ درجه باشد و قناری در این دوران با نور طبیعی نگهداری شود .

۳- دانه اصلی از مخلوط تهیه شده شامل ده پيمانه تخم کتان و یک پيمانه ارزن ريز و یک پيمانه تخم شلغم یا هفت تخم استفاده شود .

۴- بصورت هفتگی يک قاشق چايخوری هفت تخم در دسترس قناری قرار گیرد .هفت تخم شامل کلیه دانه های موجود از قبیل خرفه - شلغم - کلم -- کاپشه - دانه سیاه - شاهدانه - تخم کاسنی -تخم کاهو - تخم ترب - باشد .
۵- در طول هفته حداقل سه نوبت از سبزیجات شامل برگ کاهو - برگ کلم - اسفناج - کرفس و میوه جات مانند سیب استفاده شود. برخی دوستان از غلاتی چون ذرت تازه نیز استفاده میکنند .
۶- غذای تخم مرغی تهیه شده از تخم مرغ پخته بهمراه هویج و بيسکويت خرد شده بصورت هفتگی یکبار در اختیار پرنده قرار گیرد . برخی افراد در تهیه غذای تخم مرغی از زرده تخم مرغ استفاده نمیکنند . توصیه میکنند با غذای تخم مرغی مقدارکم دانه خرفه و خاک شیر نیز مخلوط شده و دراختیار پرنده قرار گیرد .
۷- قفس پرنده در دوران تولک جابجا نشود .
۸ - توصیه پزشکی این است که حداکثر برای مدت يکماه ويتامين های مختلف از جمله مولتی ویتامین بهمراه اسید آمینه به پرنده داده شود .ضمنا برای جلوگیری از اختلالات تولید مثلی مصرف بسیار کم ویتامین ای توصیه میشود .

۹- در دسترس قرار دادن ظرف مخصوص آب برای آبتنی پرنده بصورت مرتب و با توجه به تمایل قناری .
۱۰- در دسترس قرار دادن کف دريا و ماسه نرم و صدف خرد شده .

نگهداری قناری

برنامه غذایی مناسب و منظم در فصول مختلف سال
استفاده از دانه ها و مواد غذایی سالم و تازه
استفاده از مولتی ویتامین در طول سال به منظور تامین ویتامین ها و املاح معدنی ازجمله کلسیم
استفاده از محل مناسب برای نگهداری از قناری به لحاظ ضرورت کنترل دما و نور و رطوبت و تهویه
مراقبت از قناری به منظور گذران مطلوب دوران تولک (بهترین زمان برای آماده کردن به موقع و رفع نقایص قناری)
رعایت اصول بهداشتی جهت پیشگیری از بیماریها و آلودگی های انگلی
استفاده بموقع از داروهای مناسب جهت پیشگیری از بیماریها بخصوص بیماریهای گوارشی و انگلی مانند
مراقبت و پیشگیری از ایجاد استرس مانند ترسیدن ، هوای آلوده ، تهویه نامناسب ،تراکم زیاد و گرمای زیاد
رعایت دفعات و مدت زمان جوجه کشی در طول سال
ضرورت فراهم نمودن شرایط برای استراحت پرنده و رعایت برنامه صحیح روشنایی
عدم استفاده از قناری های پیر یا غیربالغ (دارای سن کمتر ازیکسال )
حضور قناریهای نر آوازخوان

تولک بی موقع قناری

تولک 
 

در اين حالت قناري خارج از فصل مربوط گرفتار تولك مي شود. و اين را نبايد بعنوان يك بيماري تلقي كرد

بلكه بروز ان در اثر عدم رعايت بعضي از شرايط زندگي قناري و يا از آثار و عواقب ابتلا به يك مرض

 ديگر است .

علت : در سه مورد ميتواند تولك بي موقع بوجود آيد:
1- بي نظمي و اختلال در وضع نگهداري. از جمله ميتوان به تغييرات شديد دماي محيط ، خاموش و روشن

 شدن چراغ اتاق قناري و يا تابش مستقيم نور بر روي قفس قناري در تمام طول شب و يا وجود سر و

 صداهاي ناهنجار اشاره كرد.
2-وجود تغذيه نامناسب و فاقد مواد پروتئيني و نشاسته و مواد معدني در جيره غذايي پرنده.
3- و علت ديگر ابتلاي قناري به تولك بي موقع پس از ابتلاي آن به بيماري كنه
.
درمان: در موارد 1 و 2 با مناسب نمودن محيط و غني كردن جيره غذايي پرنده و استفاده از مواد مغذي

پس از مدت كوتاهي پرنده درمان خواهد شد. ولي چنانچه تولك از عوارض حمله كنه به قناري باشد بايد

 توجه بيشتري به آن مبذول داشت زيرا قناري نيازمند تقويت و توجه بيشتري مي باشد. در كنار دانه هاي

 معمولي نيز بايد روزانه از مخلوط : منداب+بلغور + دانه خشخاش و شاهدانه نيز استفاده كرداستفاده

از ظرف حمام براي قناري هر روز صبح. چنانچه قناري از استحمام خودداري نمود بايد بوسيله پاشيدن

 آب او را وادار به استحمام كرد.

تغذیه قناری

تغذیه قناری

از آنجایی که قناری ها گیاهخوارند باید از دانه هایی تغذیه کنند که حاوی مواد ضروری همچون پروتئین ها و چربی ها و کربوهیدرات ها و مواد معدنی و ویتامین ها و کلسیم باشند. به همین دلیل مصرف مخلوطی از دانه ها ضروری می باشد.در کشورهای اروپایی دانه قناری یا تخم کتان را چون حاوی مقادیر کافی پروتئین نمی باشد با دانه منداب یا شلغم که انرژی و چربی زیادی دارد مخلوط میکنند. درصد کمی نیز از دانه هایی چون رامتیل و خشخاش و برزک و شاهدانه و کاهو و ارزن و جو به جیره قناری میافزایند. در کشور ما به این مخلوط اصطلاحا هفت تخم میگویند.نکته : هر دانه ای که به پرنده می دهید باید خشک و شفاف و تازه و عاری از هرگونه گرد و خاک باشد.سبزیجات تازه جز اصلی رژیم غذایی قناری است. (کاهو و اسفناج و برگ گل قاصدک و شاهی و کرفس و ...)میوه هایی مانند سیب و موز و پرتقال را می توان قطعه قطعه کرد و بین میله های قفس قرار داد.نکته : بهترین زمان برای مصرف آنان صبح است.یسکویت و نان خیسانده شده در شیر و تخم مرغ آب پز و کیک آغشته به کره حیوانی  یا بادام زمینی (گیاهی) نیز جزء غذاهای تقویتی مناسب برای پرنده شما محسوب می شود.نکته : همیشه باید آب تازه برای پرنده مهیا باشد. در غیر این صورت پرنده ظرف مدت ۲۴ ساعت خواهد مرد. ظرف آب را باید هر روز تمیز و مجددا از آب پر کرد.نکته : چنانچه رژیم غذایی بد و یا شرایط پرورشی نامناسب اعمال شود موجب بیماری پرنده خواهد شد.

تغذیه جوجه قناری

تغذیه جوجه قناری

-ساعات اولیه تولد جوجه های قناری بخصوص سه روز اول از دقایق حیاتی محسوب می شوند.
_ چون جوجه ها معمولا در روز چهاردهم از تخم در می آیند ، عصر روز سیزدهم با کمی غذای تخم مرغی یا همطراز آن قناری ماده تغذیه شود تا برای غذا دادن به جوجه ها آمادگی لازم را داشته باشد .در سه روز اول مصرف غذای نرم ( تخم مرغی ) کمتر میباشد و برای نژادهای سنگین در حد یک قاشق مرباخوری برای هر جوجه قناری کفایت دارد . و پس از گذشت سه روز مصرف غذای نرم برای هرجوجه قناری از نژاد سنگین در حد یک جای تخم مرغی خواهد بود . برای نزاد های سبک مصرف غذای نرم قدری کمتر از این خواهد بود .
_چنانچه مشاهده شد که ماده قناری در تغذیه جوجه ها کوتاهی می کند باید او را بوسیله تغذیه با برگ نازک کاهو و همچنین ایجاد فرصت برای آبتنی تحریک و تشویق نمود.
_ دانه اصلی قناری شامل تخم کتان و ارزن و تخم شلغم بهمراه هفت تخم در طول دوران رشد جوجه ها در اختیار قرار گیرد .
_ از روز سوم میتوان به جیره غذایی قناری شاهدانه خرد شده اضافه کرد اما قبل از آنکه جوجه ها لانه را ترک کنند و ماده قناری شروع به ساختن لانه ی جدید نماید ، باید قطع شود.شاهدانه پوست شکسته یکی از غذاهای مورد علاقه قناریها است. شاهدانه بر رشد بدنی و چاقی جوجه ها موثر است. البته باید از مرغوب بودن دانه ها اطمینان حاصل کرد.
_ غذای تخم مرغی باید تازه به تازه به قناری داده شود. بهتر است روزی سه مرتبه عوض شود تا از تولید باسیل کنه قناری در غذای تخم مرغی و ظرف آن جلوگیری شود.
_ برای تغذیه جوجه ها و همچنین قناری تکه های سیب و همچنین هویج رنده شده غذای مکمل مناسبی میباشد .
_ موقعی که جوجه قناریها تازه از تخم درآمده اند همواره باید به آنها توجه داشت. بسیار اتفاق می افتد که جوجه ای از لانه به کف قفس می افتد . در این مواقع باید سریعا آن را در میان دستان خود قرار داده و با نفس گرم به آن بدمید تا بدنش گرم شده و سپس آن را در لانه قرار دهید.
_ در صورت مردن جوجه در لانه قبل از فاسد شدن ،‌ آن را از لانه خارج سازید.
_ وقتی که پر و شاهپر جوجه ها نمایان می شود ممکن است قناری ماده پرهای جوجه ها را بکند. این عمل به واسطه دو عامل اتفاق می افتد یکی بیماری و دیگری تهیه لانه جدید برای تخم گذاری مجدد می باشد.
بیماری قناری در این موقع بیشتر به خاطر پیدایش کنه قناری می باشد و برای رفع آن باید از داروی مخصوص استفاده شده و قناری و جوجه های آن را به قفس تمیز دیگری منتقل نمود. چنانچه علت پرکندن ماده قناری برای ساختن لانه ی جدید باشد در اینجا دو وضع پیش می آید. در صورتی که جوجه ها به حد کفایت رشد کرده باشند و بتوان آنها را از ماده قناری جدا نمود باید آنها را به یک قفس دیگر منتقل نمود. اگر جوجه ها به حد کفایت بزرگ نشده اند در این صورت باید برای آنها لانه تازه درست کرد و در لانه نیز پنبه و یا چیزهایی مشابه قرار داد تا قناری ماده را سرگرم کرده و از کندن پرها باز دارد. در این هنگام در صورتی که قناری نر از قناری ماده جدا می باشد باید آن را به قفس بازگرداند.
_ به جوجه های جدا شده از مادر ، باید تا پایان هفته ششم غذای نرم تخم مرغی یا همطراز آن داده شود. تازه بودن غذا بسیار مهم است.
_در صورتیکه قناری ماده تا قبل از رشد کامل جوجه ها تخم گذاری نماید می توانید جوجه ها را بهمراه قناری نر در قفس مجزا و در نزدیکی قفس قناری ماده نگهداری نمایید . تا مدت ده روز بعد از تولد جوجه های سری دوم نیاز به حضور قناری نر در کنار قناری ماده برای پرورش جوجه های سری دوم وجود ندارد .بدیهی است جوجه های سری اول در این مدت به حد کامل رشد رسیده اند و بصورت مستقل با دانه اصلی - دانه های کوبیده یا آسیاب شده - غذای تخم مرغی یا همطراز آن و مخلوط هفت تخم تغذیه خواهند نمود . جدا نمودن قناری نر و ماده در این دوران موجب میشود که قناری نر با آوازخوانی جوجه ها را تحت تعلیم آواز قرار دهد .
_ یادآوری میگردد با توجه به اینکه در دوران پرورش جوجه ها مجدد قناری ماده تخم گذاری می نماید لذا وجود کف دریا در قفس الزامی است .
_ تغذیه قناری ماده جداشده از قناری نر و جوجه ها که مشغول نگهداری تخم های جدید میباشد صرفا دانه اصلی و عمدتا تخم کتان میباشد . بدیهی است در طول هفته یک نوبت و به میزان یک قاشق چایخوری غذای نرم تخم مرغی یا همطراز آن فاقد ایراد است البته می توانید به جای استفاده از غذای تخم مرغی از مقدار بسیار کم سیب یا هویج رنده شده استفاده نمایید . با توجه به اینکه مدت زمان پرورش جوجه های سری اول یا دوم و شاید هم سری سوم طولانی میباشد و در این دوران غذای تخم مرغی یا همطراز آن همواره در دسترس میباشد لذا دوران تخم گذاری مجدد فرصت مناسبی برای تغییر جیره غذایی قناری ماده خواهد بود . در این خصوص به وضعیت قناری نر نیز در صورتیکه تعداد دفعات جوجه کشی افزایش یابد توجه خاص مبذول دارید .چنانچه امکان دارد برای مدت دو یا سه روز قبل از اینکه قناری ماده و جوجه های سری دوم ( و شاید سری سوم ) را به قفس قناری نر بازگردانید جوجه های سری قبل را از قناری نر جدا نمایید و جیره غذایی قناری نر را در فرصت بدست آمده صرفا دانه اصلی ( عمدتا تخم کتان ) تعیین نمایید .
_ هوای تازه ، ورزش و نور آفتاب از عوامل مهم برای تقویت ورشد جوجه قناریها می باشند. در دوران تولک قراردادن جوجه های قناری در قفس بزرگ ( جوجه پران ) نتایج مطلوبی دارد .
_ دوران تولک قناری های جوان و سالم بین 8 تا 12 هفتگی آنها آغاز می شود. دوران تولک جوجه های قوی زودتر خاتمه خواهد یافت .
_ در دوران تولک جوجه قناری لازم است نسبت به تغذیه جوجه ها توجه ویژه مبذول دارید و آنها را با غذای مقوی تغذیه نمایید .
_ تا قبل از خاتمه دوران تولک جوجه قناری مصرف سبزیجات توصیه نمیگردد.
_ لازم است تا هنگامی که جوجه ها بتوانند مستقلا و بدون کمک والدین تغذیه نمایند . روشنایی محل نگهداری بیشتر از حد عادی باشد ( تا ساعت 11 شب ) . در این صورت احتمال اینکه با تغذیه مناسب جوجه ها از پدر ومادر خود درشت تر شوند وجود دارد .
_تعویض لانه که آلوده به فضله جوجه ها شده است موجب بهبود وضعت بهداشتی خواهد شد لذا در طول دوران رشد جوجه ها یک یا دو بار اقدام به تعویض لانه نمایید .
_ حتی الامکان برای جوجه کشی از قفس های بزرگ استفاده نمایید .
_ رعایت نظافت و اصول بهداشتی بخصوص نطافت قفس جوجه کشی در طول دوران جوجه کشی باعث پیشگیری از بیماریها خواهد بود .

توليد مثل قناري

نحوه توليد مثل

زمان جفت گیری اواخر زمستان و فصل بهار است.

ناحیه مخرج قناری نر آماده جفت گیری دارای برآمدگی بوده و از سطح شکم بالاتر است. با بال های نیمه آویزان مدام به این سو و آن سو می پرد و هنگام آواز خواندن پا می کوبد. به عنوان یک اصل کلی قناری نر آماده باید قرص بخواند و ریزه خوانی نکند.

قناری ماده نیز هنگامی که آماده جفت گیری می شود فعالیتش زیاد شده بی قراری کرده و مرتب در قفس پرواز می کند و با صدای لرزان آواز جفت یابی می خواند. وقتی بر روی چوب می نشیند بالهایش نیمه آویخته شده و دمش را بالا گرفته به طرف جلو خم می شود. برخی از قناری های ماده پرهای سینه خود و یا تکه هایی از روزنامه های کف قفس را می کنند و در گوشه ای جمع می کنند.

روش معمولی

پرنده نر و ماده را جدا از هم به نحوی که قادر به دیدن و شنیدن صدای یکدیگر باشند قرار دهید و خوب تغذیه شوند. سپس قفس ها را رفته رفته به هم نزدیک تر کنید در صورتی که هیچگونه حالت تدافعی یا ترس و خجالت بین آنها مشاهده ننمودید آنگاه زمان یکی کردن فرا رسیده است.

نکته : مراقب باشید هر دو جفت از سلامت کافی برخوردار باشند و مطمئن شوید که یکی از آنها نر و دیگری ماده است.

نکته : در جفتی که خود یکدیگر را انتخاب کرده باشند تعداد و نحوه پرورش جوجه ها به بهترین صورت ممکن انجام می گیرد.

نکته : قناری هایی که به نزاع و زد و خورد شدید می پردازند باید هرچه زود تر جدا شوند.

نکته : برای دوران جفت گیری از غذاهای تقویتی (تخم مرغ و نان سوخاری و شیر خشک بچه و عسل و شکر و دانه های متفاوت) استفاده کنید.

یک نر و چندین ماده

روش دیگر نکثیر نگهداری سه یا چهار قناری ماده همراه با یک نر در یک قفس بزرگ یا پاسیو است.

یک نر به طور مجزا برای چندین ماده

در این روش که خصوصا توسط اشخاص با تجربه انجام می شود چندین ماده به طور انفرادی در قفس های کوچکی نگهداری می شوند. به محض آنکه ماده تمامی تخم هایش را بگذارد نر گرفته شده  و پیش ماده آماده بعدی رها می شود.

نکته : پرورش دهنده زمانی اقدام به قرار دادن نری نزدیک ماده می نماید که ماده آماده تخم گذاری بوده و لانه ای را حاضر و آماده کرده باشد.

لانه سازی

لانه تخم را  بایستی۶- ۷ روز پس از کنار هم قرار دادن قناری در نیمه فوقانی قفس قرار داد.  قناری ماده درست قبل از تخمگذاری لانه اش را می سازد. جهت پوشاندن داخل لانه می توان تکه های پنبه پشم و یا پارچه کهنه که به صورت رشته رشته در آمده اند استفاده کرد.                  

تخم گذاری

قبل از شروع تخم گذاری در زیر دم و نزدیک مخرج قناری ماده یک برآمدگی بوجود می آید و پرنده ژولیده و پف آلود به نظر می رسد و به سختی نفس می کشد. او هر روز یا یک روز در میان تخم گذاشته تا در نهایت بین ۲ الئ ۶ تخم به رنگ آبی روشن با لکه های کوچک قهوه ای جمع شود. ۱۳یا ۱۴ روز پس از خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.

نکته : معمولا تخم آخر کمی پر رنگ تر است.

نکته : اگر تا یک هفته پس از آمیزش موفقیت آمیز پرنده هیچ گونه تخمی مشاهده نشد به پرنده ماده دیگری احتیاج دارید.

نکته : برخی از ماده ها به خصوص آنها که جوان هستند و برای اولین بار تخم می گذارند ناگهان تخم ها را ترک کرده و از ادامه خوابیدن بر روی آنها خودداری می کنند.

نکته : در صورتی که قناری نر ضمن خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها نزدش باشد او را با خوراک داخل چلیکدان خود تغذیه می کند.

نکته:با شروع زمان خوابیدن پرنده بر روی تخم ها از حمام کردن او صرف نظر کنید و غذای تقویتی دوران جفتگیری را قطع کنید.

نکته : ۱۲ روز بعد از شروع خوابیدن پرنده بر روی تخم ها مجددا ظرف حمام را در دسترس پرنده قرار دهید.

به دنیا آمدن جوجه ها

آنها در ابتدا بدون پر و کور بوده و تا ۱۶ روز کاملا به مادر خود وابسته اند. از روز دوم بعد از تولد می توان دادن غذای نرم را شروع کرد. از حدود روز ششم به بعد پرنده ماده از روی جوجه ها برخاسته و بر روی چوب استراحت می کند. از حدود سن ۱۸ الی ۲۱ روزگی پر و بال جوجه ها شروع بع در آمدن می کند. در این زمان جوجه ها لانه را ترک می کنند.

نکته : هرگز در به دنیا آمدن جوجه ها از تخم به آنها کمک نکنید.

نکته : تا سن ۶ هفتگی باید غذای نرم در اختیار جوجه بگذارید.

نکته : ممکن است پرنده ماده جهت گذاشتن تخم های جدید شروع به ساختن لانه جدبدی بکند. اگر تصمیم دارید مجددا جوجه بگیرید جوجه ها را قبل از به دنیا آمدن جوجه های جدید از والدینشان جدا کنید.

نکته : به پرنده ماده اجازه دهید تا در طی هر فصل جفتگیری ۲ تا ۳ دوره تخم گذاری کرده و جوجه به دنیا آورد.

دوران پر ریزی قناری

دوران پر ریزی قناری

پر ريزي ساليانه قناري ها در تابستان آغاز ميشود و سپس پرهاي تازه روئيده ميشوند.
چنانچه قناري شما در اوايل سال به دنيا امده باشد پرهاي بال و دم او نميريزد . زمانيكه شاه پرها آغاز به رويش مينمايند بايد به پرنده غذاهاي مقوي و رنگي داده شود.مانند فلفل قرمز شيرين و دانه هاي نرم و یا غذایی تخم مرغی به پرنده داد.در اين هنگام است كه مواد غذايي رنگي پس از گوارش وارد رگ­هاي خوني شده و رنگ پرنده زرد به رنگ پرتقالي نزديك ميشود و براي ثابت ماندن رنگ پرها از فراورده اي بنام كاروفيل رد با كمي آب مخلوط و به قناري ميدهند همراه این خوراکی ها غذاهای سبزینه و مقوی نیز اضافه میشود.
قناری های یورک شایر،لیزادور و رد فاکتور بیشتر از سایر قناری ها نیاز به غذاهای رنگی دارند.قناری ردفاکتور در زمان تغذیه رنگی رنگ پرنگی به خود میگیرد سپس به رنگ پرتقالی خوش رنگ در می آید.

برخی از پرورش دهندگان قناری دریافته اند که برگهای لادن و گلهای قرمز رنگ برای رشد و زیبایی رنگ پرهای پرنده بهتر است.
زمان پرریزان قناری­ها 12 تا 14 هفته است و باید در این زمان مراقبت زیاد نمود که آنها در آرامش باشند و از سر و صداهای ناگهانی و نور فراوان دور نگه داشت زیرا کار پرریزی آنها خوب انجام نمی شود و پرنده بیمار میگردد.

گلاستر

گلاستر

 قناری گلاستر جزء قناری های با فرم خاص بدنی می باشد . این قناری در سال 1920 توسط پرورش دهندگان انگلیسی در شهر Gloucester پا به عرصه قناری های محبوس در قفس گذاشت .

این قناری به دو نوع کرونا ( corona ) و کنسرت ( consort ) دسته بندی می شوند که اولی دارای کاکلی بسیار زیبا و دومی بدون کاکل می باشد .

کاکل این نوع قناری زیباترین کاکل در قناری های کاکل دار است و اگر از بالا به سر نوع کاکل دار نگاه کنیم دقیقا مانند لانه پرنده ای است که در مرکز خالی می باشد و پرها به سمت بیرون دقیقا دایره وار پخش شده است .

پرهای کاکل می تواند تا نوک پرنده را بپوشاند اما نباید چشم ها را بپوشاند .

سر این پرنده با گردنی بسیار کوتاه به بدن چسبیده .

این پرنده دارای کتف هایی پهن می باشد و کمر را با فاصله کمی به دو قسمت تقسیم کرده است .

پرهای نسبتا انبوه این پرنده کاملا صاف و براق به بدن چسبیده است .

قد این پرنده حداکثر 11/5 سانتیمتر می باشد و به صورت ۴۵ درجه روی چوب می نشیند .

عمر نرمال این پرنده حدود 10 سال ذکر شده است .

پرورش و جوجه کشی از این پرنده دشوار نمی باشد و می توان با رعایت شرایط مطلوب زندگی از این قناری جوجه های بسیاری گرفت .

این نوع قناری در اکثر کشورها طرفداران بسیاری دارد و حتی در بعضی از کشورها مسابقاتی در زمینه پرورش این نوع قناری برگزار می گردد .

در جفت انداختن این دو نوع قناری دو نظر وجود دارد ٬ بعضی نظر دارند که باید یک کاکل دار را با یک بدون کاکل جفت انداخت و بعضی دیگر نظر دارند که باید دو همسان را با هم جفت انداخت . اما در اکثر کشورهای پرورش دهنده این نوع قناری ٬ همان شیوه اول را انجام می دهند .

اما در ایران متاسفانه این نوع قناری با بی مهری اکثر قناری دوستان مواجه شده و نژاد آن را خراب کرده اند و نژاد اصیل آن به ندرت پیدا می شود ٬ حتی نژادی نا خالص از آن که جثه ای بزرگتر از نژاد خالص دارد را به نام لاستر به بازار عرضه کرده اند .