آرامش خیال با تماشای پرندگان


در یک جمله،  تماشا از روی لذت به پرندگان  پرنده نگری گفته می شود. پرنده نگری که از زیرمجموعه های صنعت طبیعت گردی است، به نسبت دیگر فعالیت ها آنقدر گسترده و پررونق است که برخی متخصصان از آن به عنوان صنعتی مستقل یاد می کنند. گردش مالی ایجاد شده بواسطه آن در برخی کشورها سالانه از مرز ده ها میلیون دلار می گذرد و این البته جدای از امکان اشتغالزایی برای هزاران نفر است. وقتی صحبت از درآمد جهانی حیات وحش به میان می آید، بی تردید تماشای پرندگان جایگاه رفیعی را به خود اختصاص می دهد.

طی دهه های اخیر برای پرنده نگری هم همچون دیگر فعالیت ها کاربردهای جدیدی تعریف شده. علاوه بر مواردی که ذکر شد، دستیابی به آرامش و رهایی فکر نیز یکی دیگر از جنبه های این فعالیت پرطرفدار جهانی است. در دنیای امروز که رشد بی رویه شهرنشینی در کنار زندگی مدرن و کم تحرک، جای زندگی در همسایگی یا بهتر بگوییم دوستی با طبیعت را گرفته؛ پرنده نگری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. تماشای پرندگان شاید دریچه ای برای جدا شدن از زندگی پراسترس کنونی و دستیابی به حداقل آرامش لحظه ای باشد. همراهی با گروهی از دیگر علاقه مندان که جدای از سن و تحصیلات به هدف مشترکی می اندیشند، جستجو در طبیعت، بحث و تبادل نظر در مورد رنگ، جثه، رفتار و دیگر مشخصات این مخلوقات زیبا آنچنان می تواند شما را مجذوب خود کند که حداقل ساعتی را به دور از فشارهای زندگی و مشکلات روزمره سپری کنید و برای فعالیت روبه جلو نفسی تازه کنید. در حقیقت پرنده نگری بهانه ای برای نزدیکی به طبیعت و آشتی دوباره با آن است. این لذت چندان هم از شما دور نیست، حتی در خیابان های شلوغ و پشت یک چراغ قرمز هم می توانید این لذت را تجربه کنید.

هزاردستان


عکس قناری


نمایشگاه سنندج

نمایشگاه بزرگ قناری مشترک کردستان و قم

با شرکت جمعی از بزرگان و اساتید سراسر کشور

مکان سنندج تالار ماهان

با مدیریت حاج حسن فولادی و امیر روحی

جمعه 12 مهر ماه سال 1392

معمار و پيرزن

ميگويند چند صد سال پيش، در اصفهان مسجدي مي ساختند. روز قبل از افتتاح مسجد، كارگرها و معماران جمع شده بودند و آخرين خرده كاري ها را انجام مي دادند.

پيرزني از آنجا رد مي شد وقتي مسجد را ديد به يكي از كارگران گفت: «فكر كنم يكي از مناره ها كمي كجه!»

كارگرها خنديدند. اما معمار كه اين حرف را شنيد، سريع گفت: «چوب بياوريد! كارگر بياوريد! چوب را به مناره تكيه بدهيد. فشار بدهيد.»

در حالي كه كارگران با چوب به مناره فشار مي آوردند، معمار مدام از پيرزن مي پرسيد: «مادر، درست شد؟!»

مدتي طول كشيد تا پيرزن گفت: «بله! درست شد! تشكر كرد و دعايي كرد و رفت.»

كارگرها حكمت اين كار بيهوده و فشار دادن به مناره اي كه اصلاً كج نبود را پرسيدند. معمار گفت: «اگر اين پيرزن، راجع به كج بودن اين مناره با ديگران صحبت مي كرد و شايعه پا مي گرفت، اين مناره تا ابد كج مي ماند و ديگر نمي توانستيم اثرات منفي اين شايعه را پاك كنيم. اين است كه من گفتم در همين ابتدا جلوي آن را بگيرم!»

زیبا

زیبا و دلنشین

دوران تولک

در دوران گذراندن دوره تولك بايد قناري در قفس مخصوص پرواز باشد . اين قفس بايد داراي كمترين چوب نشيمن بوده تا پرنده بتواند به راحتي در آن پرواز نمايد. در اين قفس ، قناري نبايد تنها بوده و يا اينكه تعداد آنها آنقدر زياد باشد كه نتوانند به راحتي در آن پرواز كنند زيرا در هر دو حالت قناري آسيب خواهد ديد و به خوبي رشد نخواهد كرد.
وجود هواي تازه و نور كافي از ضروريات اين دوره براي قناريها است.
تغيير مكان براي قناريهايي كه در حال گذران دوره تولك خود مي باشند مضر مي باشد. زيرا قناري در اين دوره بسيار آسيب پذير مي باشد.
به طور معمول دوره تولك براي قناري بين 8 تا 10 هفته و به ندرت تا 12 هفته مي باشد.

خدمت

شما، در زندگي خود از اختيار كامل برخورداريد و به همين دليل نمي توانيد گناه نابسامانيهاي خود را به گردن اين و آن بيندازيد. پس بهتر است برخيزيد، به عرصه پر تلاش زندگي وارد شويد و مرزهاي موفقيت را يكي پس از ديگري بگشاييد.

دنيا مانند پژواك اعمال و خواستهاي ماست.

اگر به جهان بگويي: «سهم منو بده...»

دنيا مانند پژواكي كه از كوه برمي گردد، به تو خواهد گفت: «سهم منو بده...» و تو در كشمكش با دنيا دچار جنگ اعصاب مي شوي.

اما اگر به دنيا بگويي: «چه خدمتي برايتان انجام دهم؟»، دنيا هم به تو خواهد گفت: «چه خدمتي برايتان انجام دهم؟»

نمایشگاه بزرگ قناری قم

نمایشگاه بزرگ قناری قم

روز حمعه مورخ سوم خرداد ماه 1392

با مدیریت جناب اقای جلال جعفری

قم - میدان ولیعصر - به طرف جمکران - مقابل بانک تجارت

عوارض ناشی از کمبود ويتامين ها ومواد معدنی بر روی قدرت جوجه درآوری

عمده مواد غذايی که موجب اختلالات جوجه کشی درقناری ها می شوند عبارتند از مواد معدنی و ويتامين ها . بسته به نوع کمبود و انفرادی يا چند موردی بودن اين کمبودها ممکن است عوارض متفاوت باشد .
کمبود ويتامين A (رتینول):
موجب کوری - نقرس - تلفات جنينی در روزهای اول و دوم رشد جنين بخاطر نارسايی سيستم گردش خون و کاهش ميزان خروج جوجه ها از تخم می شود . معمولا علت کمبود اين ويتامين ناشی از عدم استفاده از سبزيجات و مصرف غذای کهنه می باشد .
کمبود ويتامين D (کلسیفرول):
موجب نرمی استخوان و کج شدن استخوان های بلند ( مثل ساق پا ) , کاهش ضخامت پوسته تخم و مرگ جنين در اواخر دوران جوجه کشی شود . معمولا به علت عدم دسترسی پرنده به نور آفتاب بروز می کند .
کمبود ويتامین E (توکوفرول):
موجب عدم باروری تخمها , ضعف جوجه خارج شده از تخم , مرگ در روزهای اوليه پس از خروج از تخم همراه با خيز زير پوستی و آتروفی عضلانی می شود . در اثر مصرف دان ها يا مواد چرب اکسيد شده بروز می کند .
کمبود ويتامين B1 (تیامین):
موجب بدنيا آمدن جوجه های ضعيف و دارای لرزش می شود که ظرف چند روز پس از خروج از تخم تلف می شوند .
کمبود ويتامين B2 (ریبو فلاوین):
موجب فلجی و جمع شدگی پنجه پا از مرحله دوم رشد جنينی به بعد می شود .
کمبود نياسين ( اسيد نيکوتينيک ) :
موجب کاهش ميزان جوجه درآوری می شود. معمولا به علت استفاده از منابع پروتئينی نامرغوب و کمبود اسيد آمينه تريپتو فان بروز ميکند .
کمبود ويتامين B6 (پیریدوکسین):
به سبب نقش مهمش در رشد اوليه جنين , موجب افزايش مرگ و مير جنين می شود . جيره های غذذايی حاوی پروتئين زياد بطور ثانويه موجب کمبود اين ويتامين می شود . کمبود همزمان اين ويتامين و ماده معدنی منگنز موجب بزرگ شدن مفصل خرگوشی ( مفصل بالای ساق پای پرنده ) شده و منجر به دررفتگی پا به يک طرف گردد .
کمبود اسيد فوليک ( فولاسين ) :
موجب مرگ و مير جوجه در دوره اوليه رشد در اثر کم خونی و گاهی مرگ و مير درهنگام خروج جوجه از تخم می شود . معمولا براثر مصرف طولانی مدت آنتی بيوتيک بروز می کند . زيرا آنتی بيوتيک موجب از بين رفتن باکتری های روده ای که مسئول ساختن اين ويتامين هستند , می شود .
کمبود ويتامين B12 (کوبالامین):
موجب کم خونی و مرگ در دوران اوليه و گاهی ادم و تحليل رفتن رشد عضلانی در مرحله دوم رشد جنينی می شود .
کمبود اسيد پنتوتنيک :
موجب بروز پرهای غيرعادی همراه با خونريزی زير پوست در مرحله سوم رشد جنينی می گردد .
کمبود بيوتين :
موجب مرگ و مير در مرحله اول و سوم رشد جنينی همراه با تغيير شکل منقار به صورت منقار طوطی و کوتاه شدن طول استخوان ها می شود
کلسيم(ca) و فسفر(p):
ميزان هر يک از اين دوماده به تنهايی و نسبت بين آنها تاثيرزيادی برضخامت پوسته تخم و رشد استخوان بندی جنين دارد . کمبود آنها و يا عدم تعادل بين آن دو موجب کاهش قدرت جوجه در خروج از تخم می شود . جوجه های مبتلا دارای رانهای ضخيم و بال های کوتاه همراه با خيز زير پوست گردن و نرمی استخوان می باشد .
منيزیم (mg):
اين ماده معدنی در تنظيم رشد استخوانی نقش داشته و کمبود آن موجب بيماری پروزيس , کوتاه شدن طول بال خيز زير پوستی و منقار طوطی شکل می شود .