قناری مشهد

قناری مشهد

قناری مشهد

قناری مشهد

آبله قناری

واتس آپ: 09369588033(0098) Whatsapp


آبله قناری

آبله یکی از مهمترین و کشنده ترین بیماریهای قناری محسوب می شود، این بیماری دارای واگیری بالا می باشد و حشرات خونخوار و مایت های قرمز مهمترین عامل انتقال و همه گیری آبله محسوب می شوند. در تمام طول سال امکان درگیری با آبله وجود دارد اما اواخر تابستان و اوایل پاییز این احتمال بیشتر است.
ویروس آبله دارای 3 نوع بیماری زایی است.


فرم جلدی:

این فرم جلدی باعث ایجاد ضایعات پوستی روی پنجه‌ها، پاها، اطراف چشم و منقار می شود. پرنده های آلوده با شدت، منقار و چشم خود را روی چوب های نشیمنگاه می کشند و یا ممکن است با کندن ضایعات روی پاها در آن نواحی خونریزی ایجاد کنند. این فرم از آبله به دلیل شباهت ضایعات با درماتیت باکتریایی و درماتیت قارچی و مایت کنمدیوکوپتس و کونژاکتیویت نباید با آنها اشتباه گرفته شود.


فرم دیفتریک:

این فرم باعث ایجاد ضایعات در ناحیه حلق، زبان، حنجره می شود ضایعات پنیری شکل خاکستری مایل به قهوه ای از نشانه های این فرم از آبله است. در این فرم پرنده به سختی تنفس می کند. این فرم از آبله به دلیل شباهت ضایعات با تریکومونیازیس و کاندیدیازیس نباید با آنها اشتباه گرفته شود.


فرم سپتیسمیک :

این فرم خطرناکترین و کشنده ترین فرم آبله محسوب می شود. پرنده به سختی نفس می کشد و قادر به آب و غذا خوردن نیست. تلفات 90% تا 100% اتفاق می افتد. برخلاف دیگر مشکلات مربوط به قسمت فوقانی دستگاه تنفس مثل مایت نای و یا عفونت های باکتریایی تنفس در این فرم سخت اما بی صدا می باشد. این فرم از آبله به دلیل شباهت ضایعات با عفونت های باکتریایی قسمت فوقانی دستگاه تنفس، آتوکسوپلاسموز، استرنواستوما، کلامیدیوفیلوس، آسپرژیلوس، سینگاموس و نیوکاسل نبایستی با آنها اشتباه گرفته شود.


درمان:

برای این بیماری درمان وجود ندارد اما اگر خیلی زود و به موقع تشخص داده شود می تواند با انجام واکسیناسیون کل پرنده های موجود، از شدت تلفات کاست. استفاده از ویتامین ها به ویژه ویتامین A و C می تواند مفید باشد. ضد عفونی فضای کلی پرنده ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.


پیشگیری:

واکسن های تجاری آبله قناری به صورت تلقیح زیر پوست بال در بازار موجود است. اثر ایمنی زایی واکسن 2 تا 4 هفته پس از تلقیح اتفاق می افتد.


دست نوشته های دکتر مهدی مقدم

http://persianpet.org

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا پیرایش سه‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:00 ب.ظ http://canarykhoshavaz.blogfa.com

سلام موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد